OPRACOWANIE MATERIAŁÓW DYDAKTYCZNYCH DO ROZDZIAŁU 19
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania, Katedra Ekonomiki Przedsiębiorstw
WPROWADZENIE
Franczyza (ang. franchising) jest systemem sprzedaży towarów, usług lub technologii, opartym na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorcami: franczyzodawcą i jego poszczególnymi franczyzobiorcami, którym franczyzodawca przyznaje prawo (a jednocześnie nakłada obowiązek) prowadzenia określonej działalności gospodarczej zgodnie z wypracowanymi przez siebie zasadami. W takim rozumieniu franczyza stanowi obecnie jedną z najczęściej wykorzystywanych w obrocie gospodarczym kooperacyjnych form współpracy. Dzieje się tak dlatego, że funkcjonowanie w systemie franczyzowym, zwłaszcza pod opieką franczyzodawcy o dużym doświadczeniu, znanej marce i ugruntowanej pozycji rynkowej, jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, dla których najistotniejsza w biznesie jest stabilność. Zawarcie umowy franczyzowej gwarantuje bowiem franczyzobiorcy prawo do funkcjonowania na rynku pod znakiem towarowym przedsiębiorstwa macierzystego, a także umożliwia korzystanie z jego doświadczenia, know-how, reputacji czy image’u.
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE
ROZDZIAŁ 19
FRANCZYZA JAKO FORMA WSPÓŁDZIAŁANIA PRZEDSIĘBIORSTW
dr Alicja Antonowicz
Drodzy Studenci!
Poniżej znajdują się materiały, z których będziemy wspólnie korzystali podczas zajęć
FILMY
ORGANIZACJE
DOKUMENTY
STATYSTYKI/RAPORTY NT. ROZWOJU FRANCZYZY
POLSKIE PORTALE POŚWIĘCONE FRANCZYZIE
POLSKOJĘZYCZNE CZASOPISMA POŚWIĘCONE FRANCZYZIE
POZOSTAŁE