Kierunki studiów
Tryb studiów
grafika
Data Science A
Studia:
studia I stopnia
Kierunek:
Informatyka i ekonometria
Tryb studiów:
stacjonarne, niestacjonarne
Informacja o kierunku studiów/specjalności

Począwszy od roku akademickiego 2023/24 na kierunku studiów Informatyka i Ekonometria, Katedry Ekonometrii i Statystyki wspólnie rozpoczynają realizację nowej specjalności: Data Science. Powstała ona z połączenia prowadzonych od wielu lat i cieszących się dużym zainteresowaniem specjalności: Analityka Gospodarcza i Metody Analizy Danych. Program nowej specjalności został przygotowany całkowicie od nowa, uwzględniając aktualny stan wiedzy naukowej, zainteresowania studentów i potrzeby rynku pracy.

Proponujemy naszym studentom dwie ścieżki specjalnościowe A i B. Na każdej z nich studenci wybierają 3 spośród 5 bloków specjalnościowych, których realizacja pozwala uzyskać wpis na dyplomie o realizacji specjalności Data Science. Taka możliwość wyboru pozwala studentom realizować program maksymalnie dopasowany do indywidualnych zainteresowań i planów zawodowych.

ścieżka A

ścieżka B

Oprogramowanie analityczne i wizualizacja danych

Data Mining - eksploracja danych

Diagnozowanie zjawisk ludnościowych

Badania marketingowe

Podstawy sztucznej inteligencji

Oprogramowanie analityczne i wizualizacja danych

Podejmowanie decyzji na rynku finansowym

Analiza makrootoczenia

Analiza modeli i danych biznesowych

Modelowanie na rynku finansowym

Kierunek Informatyka i Ekonometria w 2019 roku uzyskał wyróżniającą ocenę Polskiej Komisji Akredytacyjnej.

Studenci kierunku Informatyka i Ekonometria, w szczególności specjalności analitycznych działają w Kole Naukowym Metod Ilościowych (KNMI). Rozwijają w ten sposób swoje zainteresowania, poszerzają wiedzę i zdobywają wyjątkowe umiejętności w czasie spotkań z wybitnymi naukowcami i praktykami. Prowadzą także własne badania naukowe, których wyniki prezentują na konferencjach studenckich.

Sylwetka absolwenta
1. Absolwent posiada wiedzę z zakresu
  • nauk społecznych z zakresu dyscypliny nauk o zarządzaniu i jakości i ekonomii i finansów umożliwiającej zrozumienie prawidłowości funkcjonowania współczesnej gospodarki w mikro i makroskali oraz w wymiarze globalnym,
  • statystyki, ekonometrii, badań operacyjnych, matematyki finansowej oraz informatyki dostarczających narzędzi przetwarzania, analizy i interpretacji danych opisujących zjawiska masowe,
  • eksploracyjnej analizy danych, w tym metod sztucznej inteligencji,
  • analizy, prognozowania i symulacji zachowań gospodarstw domowych i przedsiębiorstw na rynku,
  • metod organizacji badań społecznych i rynkowych
2. Absolwent posiada następujące umiejętności
  • doboru odpowiednich metod i narzędzi do analiz statystycznych i ekonometrycznych,
  • wykonania analiz statystycznych ekonometrycznych i prawidłowej interpretacji uzyskiwanych wyników,
  • budowy podstawowych modeli sztucznej inteligencji i zastosowaniach ich w badaniach społecznych,
  • zaawansowanej wizualizacji danych i wyników badań,
  • prognozowania i symulacji procesów ekonomicznych,
  • projektowania i realizacji komputerowych symulacji zjawisk społecznych,
  • organizowania i prowadzenia badania sondażowego, marketingowego i rynkowego,
  • posługiwania się oprogramowaniem komputerowym umożliwiającymi przeprowadzanie analiz, prognoz i symulacji, m.in. za pomocą SPSS, Statistica, Gretl,
  • programowania w językach Python i R,
  • komunikowania wyników badań w co najmniej jednym języku obcym
3. Absolwent może podjąć pracę na następujących stanowiskach pracy
  • analityka, specjalisty ds. produkcji, zaopatrzenia, transportu, reklamy, sprzedaży, finansów, ubezpieczeń,
  • kierownika działu analitycznego przedsiębiorstwa,
  • analityka rynku pracy, rynku pieniężnego, walutowego, kapitałowego,
  • specjalisty ds. zarządzania aktywami finansowymi,
  • analityka kredytowego, specjalisty ds. zarządzania ryzykiem kredytowym
  • analityka, specjalisty w firmach i instytucjach zajmujących się badaniami opinii konsumenckiej.
4. Absolwent może podjąć pracę w następujących podmiotach
  • krajowe i międzynarodowe firmy świadczące usługi dla biznesu (Shared Services Centers),
  • krajowe i międzynarodowe firmy badawcze, doradcze, consultingowe, szkoleniowe,
  • agencje reklamowe, pracownie badań społecznych, firmy realizujące badania sondażowe,
  • instytucje finansowe i ubezpieczeniowe,
  • działy analityczne firm i korporacji w każdym sektorze działalności biznesowej,
  • instytucje administracji państwowej i samorządowej,
Program studiów
« wróć