SPIS TREŚCI

Przedmowa

Wstęp

Objaśnienia

Wprowadzenie

CZĘŚĆ PIERWSZA
STUDIA PRZEDINWESTYCYJNE
I CYKL PROJEKTU INWESTYCYJNEGO

A.      Cykl projektu inwestycyjnego i typy studiów przedinwestycyjnych

B.      Podstawowe aspekty studiów przedinwestycyjnych

C.      Projekty restrukturyzacyjne i rozbudowy

D.      Rola instytucji, usług konsultingowych i systemów informacyjnych

CZĘŚĆ DRUGA
STUDIUM FEASIBILITY
OSTATECZNA WERSJA PROJEKTU

I.       Podsumowanie i wnioski

II.      Geneza i koncepcja projektu

III.    Analiza rynku i koncepcja marketingu

A.   Marketing

B.   Badania marketingowe

C.   Zarys strategii projektu

D.   Zarys koncepcji działań marketingowych

E.   Koszty marketingu i przychody ze sprzedaży

IV.    Materiały i inne nakłady

A.   Klasyfikacja materiałów i nakładów

B.   Specyfikacja zapotrzebowania

C.   Dostępność i zaopatrzenie

D.   Aspekty marketingowe i program zaopatrzenia

E.   Koszty materiałów i nakładów

V.      Lokalizacja i środowisko

A.   Analiza lokalizacyjna

B.   Środowisko naturalne

C.   Ocena wpływu projektu na środowisko

D.   Polityka społeczno-gospodarcza

E.   Uwarunkowania infrastrukturalne

F.   Ostateczny wybór lokalizacji

G.   Wybór terenu

H.   Szacunki nakładów

VI.    Strona techniczna projektu

A.   Program produkcji i zdolności produkcyjne zakładu

B.   Wybór technologii

C.   Zakup i transfer technologii

D.   Szczegółowy plan zakładu i podstawowe plany techniczne

E.   Dobór maszyn i wyposażenia

F.   Roboty budowlano-inżynieryjne

G.   Wymogi w zakresie utrzymania i odtworzenia

H.   Szacunki ogólnych nakładów inwestycyjnych

VII.   Organizacja i koszty ogólnozakładowe

A.   Organizacja i zarządzanie zakładem

B.   Plan organizacyjny

C.   Koszty ogólnozakładowe

VIII. Zasoby ludzkie

A.   Kategorie i funkcje

B.   Otoczenie społeczno-gospodarcze i kulturowe

C.   Wymogi dotyczące projektu

D.   Dostępność i rekrutacja

E.   Plan szkolenia

F.   Szacunki kosztów

IX.    Planowanie i bilansowanie realizacji

A.   Cele planowania realizacji

B.   Etapy realizacji projektu

C.   Harmonogramy realizacji

D.   Prognozowanie budżetu realizacji

X.      Analiza finansowa i ocena projektu

A.   Zakres i cele analizy finansowej

B.   Podstawowe aspekty analizy finansowej i kon­cepcja oceny projektu inwestycyjnego

C.   Szacunki nakładów i kosztów

D.   Podstawowe dokumenty finansowe

E.   Metody oceny projektów inwestycyjnych

F.   Finansowanie projektu

G.   Wskaźniki finansowe i wskaźniki efektywności

H.   Ocena finansowa w warunkach niepewności

I.    Ocena makroekonomiczna

       Tablice dla analizy finansowej

ANEKSY

            I.     Przykładowe studium projektu

           II.     Zarys ogólnego studium możliwości

          III.     Zarys wstępnego studium przedrealizacyjnego (pre-feasibility study)

         IV.     Rodzaje decyzji podejmowanych w różnych etapach fazy przedinwestycyjnej

           V.     Opis istniejącego przedsiębiorstwa przemysłowego

         VI.     Techniki prognozowania popytu

        VII.     Badania prób statystycznych

       VIII.     Badania pierwotne

TABELE

           1.     Obliczanie wskaźników NPVR

           2.     Przykład dyskontowania przepływów pieniężnych

           3.     Porównanie wariantów projektu

           4.     Przykład różnych stóp zwrotu

           5.     Roczna stopa zwrotu kapitału zakładowego

           6.     Zysk netto wariantów projektu

           7.     Przykład struktury finansowania nakładów inwestycyjnych

           8.     Obliczanie wartości ważonej IRR

           9.     Okres pokrycia w dniach dla obliczania kapitału obrotowego

         10.     Pokrycie kosztów stałych (tysiące NCU)

         11.     Wykorzystanie zdolności produkcyjnych

         12.     Prognozy dochodów i popytu

         13.     Prognoza popytu na benzynę

RYSUNKI

            I.     Przedinwestycyjna, inwestycyjna i operacyjna faza cyklu projektu

           II.     Promocja projektu i wydatki kapitałowe

          III.     Firma i jej środowisko

         IV.     Koordynacja strategii funkcjonalnych

           V.     Współzależność części studium feasibility.

         VI.     Diagram przepływu informacji w trakcie opracowania studium feasibility

        VII.     Wiarygodność różnych typów studiów przedinwestycyjnych

       VIII.     Fazy projektów restrukturyzacyjnych

         IX.     Badania marketingowe i przygotowanie koncepcji działań marketingowych

           X.     Marketing-mix

         XI.     Badania marketingowe i system marketingowy

        XII.     Klasyfikacja problemów

       XIII.     Chłonność rynku i udział w rynku

       XIV.     Budowa profilu możliwych reakcji konkurentów

        XV.     Cykl życia branży

       XVI.     Intensywność konkurencji

     XVII.     Zarys strategii projektu i koncepcji działań marketingowych

    XVIII.     Typy strategii projektu ze względu na zasięg geo­graficzny operacji

       XIX.     Zyskowność a udział w rynku

        XX.     Podstawowe warianty strategii

       XXI.     Relacje produkt-rynek a strategie przedsiębiorstwa

     XXII.     Strategie konkurowania i rozszerzania rynku

    XXIII.     Główne elementy składowe procesu formułowania strategii projektu

    XXIV.     Ocena znaczenia poszczególnych cech produktu dla różnych grup odbiorców

     XXV.     Formułowanie koncepcji działań marketingowych

    XXVI.     Fazy oceny oddziaływania na środowisko naturalne

   XXVII.     Przykład schematu organizacyjnego przedsię­biorstwa przemysłowego

XXVIII.     Struktura bilansu

    XXIX.     Dane dla obliczania efektywności (stopy zwrotu kapitału zakładowego)

     XXX.     Metoda NPV i problem rankingu

    XXXI.     Określenie progu rentowności

WYKAZY

                   Wykaz celów i strategii operacyjnych

       III-l.     Określenie rynku i analiza struktury rynku

      III-2.     Analiza systemu marketingowego

      III-3.     Analiza cech opisujących rynek

      III-4.     Analiza konkurentów

      III-5.     Analiza otoczenia

      III-6.     Analiza przedsiębiorstwa (wewnętrzna)

        V-l.     Dziedziny środowiska naturalnego narażone na i generujące wpływy środowiskowe

       V-2.     Dziedziny środowiska społecznego narażone na i generujące wpływy środowiskowe

       V-3.     Wpływy i czynniki środowiskowe

       V-4.     Matryca oddziaływania na środowisko

      VI-1.     Aspekty techniczne i technologia

      VI-2.     Podział szacunków nakładów

     VII-1.     Ośrodki kosztów

     VII-2.     Koszty ogólnozakładowe

   VIII-1.     Planowanie zasobów ludzkich

   VIII-2.     Obliczanie narzutów od płac i wynagrodzeń

      IX-1.     Przykładowy podział wydatków na realizację projektu

TABLICE

           II.     Wydatki na studia i badania przedinwestycyjne.

       III-l.     Przewidywany program sprzedaży

      III-2.     Szacunek całkowitych kosztów marketingu

      III-3.     Projekcja kosztów całkowitych marketingu

      IV-1.     Szacunki kosztów surowców i materiałów oraz innych nakładów

      IV-2.     Szacunki kosztów surowców i materiałów oraz innych nakładów

      IV-3.     Prognozy całkowitych kosztów surowców i materiałów

        V-l.     Szacunki nakładów inwestycyjnych: ziemia i przygotowanie terenu

       V-2.     Szacunki nakładów inwestycyjnych: nakłady na ochronę środowiska

       V-3.     Szacunki kosztów operacyjnych związanych z utrzymaniem terenu

       V-4.     Szacunki kosztów operacyjnych związanych z ochroną środowiska

      VI-1.     Szacunek nakładów na technologię

    VI-2/l.     Szacunek nakładów inwestycyjnych: wyposażenie zakładu

   VI-2/2.     Szacunek nakładów inwestycyjnych: maszyny i urządzenia

   VI-3/1.     Szacunek nakładów inwestycyjnych: prace inżynieryjno-budowlane

   VI-3/2.     Podsumowanie nakładów inwestycyjnych: prace inżynieryjno-budowlane

   VI-4/1.     Szacunek kosztów fabrycznych

   VI-4/2.     Prognozy kosztów fabrycznych

     VII-1.     Szacunek kosztów ogólnozakładowych (pośrednich)

     VII-2.     Prognozy kosztów ogólnozakładowych (pośrednich)

   VIII-1.     Tablica zatrudnienia

   VIII-2.     Szacunek kosztów osobowych

      IX-1.     Harmonogramy realizacji

      IX-2.     Szacunki nakładów inwestycyjnych: realizacja projektu

       X-l/l.     Całkowite nakłady inwestycyjne na środki trwałe

     X-l/2.     Całkowite nakłady inwestycyjne na środki trwałe: zagraniczne lub krajowe

     X-2/l.     Całkowite kapitałowe wydatki przedprodukcyjne

    X-2/2.     Całkowite kapitałowe wydatki przedprodukcyjne: zagraniczne lub krajowe

     X-3/l.     Całkowite koszty roczne produkcji sprzedanej

    X-3/2.     Całkowite koszty roczne produkcji sprzedanej: zagraniczne lub krajowe

    X-3/3.     Całkowite koszty roczne produkcji sprzedanej: zmienne lub stałe

     X-4/l.     Zapotrzebowanie na kapitał obrotowy

    X-4/2.     Zapotrzebowanie na kapitał obrotowy: nakłady zagraniczne lub krajowe

     X-5/l.     Kalkulacja zapotrzebowania na kapitał obrotowy stosownie do wahań sezonowych

    X-5/2.     Obliczanie płynności krótkookresowej

     X-6/l.     Całkowite nakłady inwestycyjne

    X-6/2.     Całkowite nakłady inwestycyjne: zagraniczne lub krajowe

     X-7/l.     Źródła finansowania

    X-7/2.     Przepływ zasobów finansowych

    X-7/3.     Przepływ zasobów finansowych: zagranicznych lub krajowych

    X-7/4.     Obsługa zadłużenia ogółem

    X-7/5.     Obsługa zadłużenia: część zagraniczna lub krajowa

    X-7/6.     Obsługa zadłużenia: część w walucie zagranicznej lub krajowej

     X-8/l.     Tablica przepływów pieniężnych dla planowania finansowego

    X-8/2.     Tablica przepływów pieniężnych dla planowania finansowego: część zagraniczna lub krajowa

     X-9/l.     Wewnętrzna stopa zwrotu – całkowite nakłady inwestycyjne

    X-9/2.     Wewnętrzna stopa zwrotu dla kapitału zakładowego

     X-10.     Rachunek wyników

     X-11.     Prognoza bilansu